Összes mutatása

A zene hatékonyabbá teheti az edzést

Ha te is könnyen feladod félúton, mert nem vagy elég motivált, vagy csak túl kényelmetlennek, megerőltetőnek vagy unalmasnak találod az edzést, jó hírünk van: a zene segíthet.

Egy friss, a Frontiers of Psychology folyóiratban publikált kutatás újabb bizonyítékot talált arra, hogy az edzés közbeni zenehallgatás motiváltabbá és kitartóbbá tehet. A kutatók szerint a pörgős zene elvonhatja a figyelmed a nehézségekről, amelyeket mozgás közben tapasztalsz, így összességében hatékonyabbá teheti a sportolást. 

A pörgős zene kitartóbbá tesz

Annak megértése érdekében, hogy a zene hogyan befolyásolja az edzés hatékonyságát, az olasz kutatók 19 nő fizikai teljesítményét vizsgálták. A nők különböző nehézségi szintű állóképességi tevékenységeket végeztek, mint például sétát, kocogást vagy kerékpározást, valamint magas intenzitású edzést, mint például súlyemelést vagy lábprésezést. 

A nők teljesítményét különböző körülmények között figyelték meg: zene nélkül, lassú zenével, meglehetősen magas tempójú zenével és rendkívül pörgős zenével. A kutatók folyamatosan mérték a nők pulzusát az edzés során, majd megkérdezték tőlük, hogyan éreztek magukat a különféle zenék hallgatása közben.

Arra a megállapításra jutottak, hogy azoknak volt a legmagasabb a pulzusuk, akik tempós zenét hallgattak, valamint ők is tartották a legkevésbé megerőltetőnek a mozgást.

Ez leginkább az állóképességi tevékenységeket végző személyeknél, így séta vagy futás során volt megfigyelhető, a magas intenzitású gyakorlatokat végzőknél kevésbé.

„Az eredmények azt mutatják, hogy a zene kedvező hatásai leginkább az állóképességi gyakorlatok során tapasztalhatók. Következésképpen a zene fontos eszköznek tekinthető az alacsony intenzitású testmozgásra való ösztönzésben” – állítják a kutatók a jelentésben.

A zene motivál

A Northwesterni Egyetem sportfiziológusa és kutatója, Joshua Slysz állítja, hogy a zene hatására jobban élvezzük az edzést, mint nélküle. Slysz szerint egyes számok motivációs eszközként is szolgálnak arra, hogy belefogjunk a sportolásba és teljesítsük a gyakorlatsort.

Korábbi kutatások eredményei is megerősítik, hogy a zenehallgatás jelentősen befolyásolhatja mind a testet, mind pedig az elmét: egy 2017-es tanulmány szerint a zene növelheti az edzés időtartamát, míg egy 2006-os felmérés kimondja, hogy a pörgős, hangos zene hatására gyorsabban és kitartóbban futhatunk, mint anélkül.

Több oka lehet annak, hogy miért javít a zene az edzési szokásainkon. Ahogy ezt a fenti friss tanulmány is mutatja, a zenét hallgató sportolóknál megnövekedett pulzusszám volt megfigyelhető, amely hatékonyabbá tette a mozgásukat. „A pulzusszám segítségével mérjük az edzés intenzitását. Minél nagyobb erőfeszítésnek vagy kitéve, annál nehezebben működik a szíved ” – mondja Sharon Zarabi, személyi edző és a new yorki Lenox Hill Kórház dietetikusa. 

Zarabi hozzátette, hogy a zene javítja a hangulatunkat edzés közben, hiszen növeli a szerotoninszintet. Ezenkívül a dallamok még akkor is mozgásra késztethetnek bennünket, amikor nem készültünk nekiállni edzeni: egy fülbemászó szám hatására előfordul, hogy elkezdünk dobolni a lábunkkal, tapsolni vagy táncolni. Zarabi szerint a lépteink vagy a pedál mozgásának szinkronizációja a zenével, amit hallgatunk, harmonikussá és stresszmentessé teheti az állóképességi edzéseket, mint például a kocogást vagy a kerékpározást. 

Noha a fenti tanulmány azt mutatta ki, hogy a dallamok jótékony hatásai erősebbek voltak az alacsony intenzitású edzést végzőknél, a zenehallgatás mindenfajta mozgás során hasznos lehet.

„Ugyan a pörgős zene nem volt alkalmas arra, hogy elvonja a figyelmet a súlyemelés közben érzékelt nehézségekről, magas intenzitású edzés közben is érdemes zenét hallgatni, hiszen az javíthatja hangulatunkat és így élvezetesebbé teheti a gyakorlatokat” – mondja Slysz.

Ha tehát többet vagy nagyobb intenzitással szeretnél edzeni, esetleg kellene egy kis ösztönzés, hogy belekezdj, itt az ideje egy pörgős lejátszási lista összeállításának. Válassz olyan számokat, amelyeket szeretsz, valamint amelyek ritmusa megfelel az edzésprogramod ritmusának, hogy minél hatékonyabbá és élvezhetőbbé tedd a sportolást.

Kiemelt kép: Andrea Piacquadio fotója a Pexels oldaláról

A cikkhez alul tudsz hozzászólni, és mások hozzászólásait is ott olvashatod.

Ha tetszett a cikk:

Feliratkozás a magazinra

Ha nem szeretnél lemaradni a következő cikkről:


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük