Összes mutatása

Hogyan birkózzunk meg a téli bezártsággal?

A legtöbb ember számára a tél hosszabbnak tűnik, mint a nyár, és ilyenkor a hangulatunk egyre inkább tükrözi a ködös, borús és esős reggeleket.

Több tanulmány is vizsgálta az időjárásnak az emberi viselkedésre és hangulatra gyakorolt hatását. Napos időben inkább vagyunk segítőkészek, kevésbé érezzük magunkat fáradtnak, míg hideg vagy borús időben hajlamosabbak vagyunk magunkba zárkózni. Az, hogy hogyan hat hangulatunkra az időjárás nem pusztán biológiai tényezőktől függ, hanem saját felfogásunk, környezetünk és a szabadban eltöltött percek is befolyásolják.

A hideg idők és a hosszú éjszakák beköszöntével fontos, hogy figyelmet fordítsunk mentális egészségünkre. Ebben az évben különösen sok ember tapasztalta meg a bezártaság érzését, és előreláthatóan a járványhelyzet, valamint az ezzel járó szigorítások nem fognak enyhülni a tél során, ezért idén különösen fontos, hogy időt fordítsunk magunkra.

Fontos elkülöníteni az év ezen szakában észlelt rossz hangulatot, fáradságot a sokakat érintő szezonális depressziótól. A depresszió ezen típusának megjelenésében az éghajlati változások játszanak szerepet. Egyaránt megjelenhet a nyári és a téli évszakok alatt is, azonban a nyári szezonális depresszió általában az emberek 1-2 százalékát érintik, addig a téli időszakban ez az emberek akár 10-20 százalékánál is megjelenhet. A szezonális depresszió diagnózisához legkevesebb egymást követő 2 évben kell, hogy annak tüneti jelentkezzenek. Ezek a tünetek az évszak végeztével és az időjárás tartós megváltozásával eltűnnek. 

A leggyakoribb tünetek

  • Levertség-és fáradságérzet
  • Megváltozott étvágy és testsúly
  • Változások az alvási szokásokban, fokozott alvásigény
  • Koncentrációs nehézségek, stressz és ingerlékenység

A tünetek egyénenként eltérnek, azonban ha úgy érezzük, hogy ezek befolyásolják mindennapi életünket, és nem tudunk velük megbirkózni, úgy kérjünk segítséget szakembertől.

Azonban a téli időszakban jelentkező rossz hangulat nem feltétlenül jelent szezonális depressziót. Sokan csak a rövid nappalok, hideg, borongós időjárás, valamint a  kevesebb D-vitamin hatására is érezhetjük magunkat fáradtabbnak a szokásosnál. Ez ellen azonban több dolgot is tehetünk.

Változtasd meg a télről alkotott elképzeléseid

Sokaknak az ősz és a tél az év legkevésbé kedvelt időszaka. Van, aki ha rágondol a télre, egyből rossz kedve lesz. A sötétség, hideg és komor idő jut róla eszébe, de ilyenkor már csak az is segíthet a téli rossz hangulat legyőzésében, ha megváltoztatjuk az évszakról alkotott elképzeléseinket. A hideg, komor időt azok is érzékelik, akiknek a tél az év kedvenc időszaka. Ők elsősorban nem a szürkeséget látják a télben, hanem az általa nyújtott lehetőségeket, melyek az év többi szakában nem elérhetők.

Gondolj arra, hogy ilyenkor lehetőséged adódik kipróbálni, vagy űzni kedvenc téli sportjaidat, mint például a jégkorcsolyát vagy a síelést. Tölts több időt a szabadban, ha csak egy rövid téli séta erejéig is. Fontos, hogy ne zárkózz be a lakásba, hanem a többi évszakhoz hasonlóan télen is mozdulj ki rendszeresen a négy fal közül. Emellett élvezd a meleg téli italokat vagy próbálj ki új recepteket.

Próbálj ki valami teljesen újat

Használd ki a hosszú téli esték adta lehetőségeket, és kezdj bele egy új hobbiba, tanulj valami újat, vagy vedd elő a munka miatt félretett kedvenc szabadidős tevékenységeid. Sajnos nem tölthetjük minden szabad percünket a természetben, ezért fontos, hogy a négy fal közt is el tudjuk foglalni magunkat. Vedd le a régóta halogatott könyveket a polcról, nézd újra kedvenc filmjeid, tanulj meg sütni valami újat.

Ha a lehető legproduktívabban szeretnéd eltölteni szabadidődet, akkor szánd el magad a régóta halogatott ház körüli teendők elvégzésére. Például szortírozd ki ruhásszekrényed vagy tárolódobozaid.

Pótold a kieső D-vitamint

Szervezetünk elsősorban a napfény hatására jut hozzá a D-vitaminhoz, ami elengedhetetlen a csontok egészségéhez, valamint az immunrendszer megfelelő működéséhez. Az emberi szervezet képes elegendő D-vitamint termelni olyankor, ha bőrünk kellő ideig van kitéve a napfénynek. Azonban ez a téli hónapok során sok ember számára nem elegendő.

A D-vitamin hiány jelei közé tartozik többek között a fáradékonyság és gyenge immunrendszer.  Kevés olyan élelmiszer van, ami természetes formában tartalmaz D-vitamint – például a halolaj, vörös húsok, máj – , ezért gyakran találkozhatunk dúsított élelmiszerekkel a boltok polcain. A megfelelő vitaminbevitel érdekében érdemes lehet külön D-vitamin tartalmú készítményeket szedni. 

Kiemelt fotó: Mike Kotsch képe az Unsplash oldaláról

A cikkhez alul tudsz hozzászólni, és mások hozzászólásait is ott olvashatod.

Ha tetszett a cikk:

Feliratkozás a magazinra

Ha nem szeretnél lemaradni a következő cikkről:


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük