Összes mutatása

Jobb a bio, vagy csak drágább?

A bio ételekből álló étrend egyike a jelenleg legelterjedtebb gasztrotrendeknek. De vajon megéri többet fizetni a bio élelmiszerekért? Valóban egészségesebbek az ökológiai gazdálkodásból származó termékek, mint a konvencionális mezőgazdaságban termesztett társaik?

Mi a bio?

Az Európai Parlament meghatározása szerint az ökológiai vagy biogazdálkodás olyan fenntartható gazdálkodási gyakorlat, amely az élelmiszertermelés teljes folyamatában szem előtt tartja a környezetvédelmet és az állatok jólétét, a vetőmagok beszerzésétől kezdve a feldolgozáson át az értékesítésig.

A bio termesztés során csak biológiailag lebomló és természetes szereket lehet igénybe venni. A termesztők nem használhatnak génmanipulált vetőmagokat, szaporítóanyagokat sem. A termőföldet 2-3 évre visszamenőleg nem kezelik vegyszerrel, a növényvédő szerek tekintetében pedig semmilyen műtrágya vagy mérgező anyag nem használható. A bio termékekben ezenkívül nem lehet színezék, édesítő, stabilizátor vagy ízfokozó. Az állattartást illetően a jószágokat nem nem szabad ketrecben vagy megkötve tartani, a takarmányt pedig szintén biogazdálkodásból kell biztosítani. 

Magyarországon jelenleg a biotermékek előállítását kilenc EU-s és egy magyar jogszabály szabályozza. Ezek a részletes szabályok a növénytermesztésre, az állattartásra, a takarmány előállítására, a méhészetre, a gombatermesztésre és a feldolgozott élelmiszerekre tartalmaznak előírásokat. Hivatalosan az „ökológiai” (vagy „biológiai”) szó használata a megfelelő, bár itthon röviden csak a „bio” terjedt el, külföldön inkább az „organic” a bevett kifejezés.

A magasabb ár oka

A bio termékek köztudottan drágábbak, mint a hagyományos mezőgazdasági termelésből származó társaik. De vajon mik a felár okai?

Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete kiemeli, hogy a biogazdálkodás termelési költségei magasabbak, mint a hagyományoséi. Czeller Gábor, a Magyar Biokultúra Szövetség elnöke emellett az ökológiai gazdálkodásban megjelenő magas kockázatot és a kisebb terméshozamot említi a magasabb ár okaiként. A növényeket megtámadó kártevők és vadak ellen a biogazdálkodásban csak néhány biztonságos, fel nem szívódó szer használható, amelyek bár nem veszélyeztetik az egészségünket és a környezetünket, nem lehet velük olyan hatékony módon védekezni, mint a szintetikus vegyszerekkel. A kisebb terméshozam oka pedig az, hogy a talaj kizsigerelésének elkerülése miatt kevesebb csíraszám vethető 1 hektár területre, mint a konvencionális mezőgazdaságban.

Bio vs. hagyományos termékek

De vajon mennyivel egészségesebbek a bio termékek? Kell-e félnünk a konvencionális mezőgazdaságból származó, permetezett zöldségektől és gyümölcsöktől? 

Nem, félnünk semmiképpen sem kell. Egy, az Annals of Internal Medicine folyóiratban publikált tanulmány kimutatja, hogy a bio termékek nem feltétlenül bírnak jobb vagy magasabb tápanyagtartalommal, mint hagyományos társaik. Egy másik kutatás sem talált elegendő bizonyítékot az ökológiai gazdálkodásból származó élelmiszerek magasabb tápanyagtartalmára. Más tanulmányok azonban azt találták, hogy a biotermékek némileg magasabb arányban tartalmazhatnak antioxidánsokat és bizonyos mikronutrienseket. Jelenleg tehát nincsen tudományos egyetértés abban, hogy valóban táplálóbbak-e a bio élelmiszerek, mint hagyományos társaik. 


Azonban ha nem is feltétlenül bővelkednek többszörös mennyiségű vitaminban és ásványi anyagban az ökológiai gazdálkodásból származó alapanyagok, a növényvédőszer-maradványok tekintetében jobbak lehetnek. A másik előnyük, hogy környezetkímélőbb eljárással, a biológiai sokszínűség megőrzésére figyelve termelik meg a gazdaságok ezeket a zöldségeket, gyümölcsöket, így a Föld védelme érdekében is teszünk valamit azzal, ha ilyen termékeket vásárolunk. 

Akkor mit fogyasszunk?

Mivel a kutatások eredményei egyelőre vegyesek, nem lehetünk biztosak abban, hogy jobbat teszünk-e a szervezetünkkel, ha bio alapanyagokból főzünk. A Mayo Clinic azonban említ néhány hasznos tippet, hogy hogyan étkezhetsz mégis a lehető legváltozatosabban és -egészségesebben:

  • Válassz különféle élelmiszereket különböző forrásokból. Így szélesebb tápanyagskálát juttatsz a szervezetedbe, mintha mindig ugyanazt és ugyanott vásárolnád.
  • Ha tudsz, vásárolj szezonális gyümölcsöket és zöldségeket. Kérdezd meg az üzletben, hogy minek van éppen szezonja, vagy vásárolj helyi termelői piacokról. Nemcsak olcsóbbak a termékek szezonban, de frissebbek is, mint messzi országokból érkezett társaik.
  • Olvasd el figyelmesen a címkéket. Csak azért, mert egy termékre rá van írva, hogy bio, az nem feltétlenül jelenti, hogy az az egészségesebb alternatíva. Egyes biotermékek ugyanúgy dúskálhatnak cukorban vagy zsírban, mint hagyományos mezőgazdaságból származó társaik. 
  • Alaposan mosd meg a friss gyümölcsöket és zöldségeket. A mosás segít eltávolítani a szennyeződéseket, baktériumokat és növényvédőszer-maradványokat a gyümölcsök és zöldségek felületéről, azonban nem minden rovarirtószer-maradvány távolítható el vízzel. A gyümölcsök és zöldségek hámozása is eltávolíthatja a szennyeződéseket, de csökkentheti a termékek tápanyagtartalmát is.
A cikkhez alul tudsz hozzászólni, és mások hozzászólásait is ott olvashatod.

Ha tetszett a cikk:

Feliratkozás a magazinra

Ha nem szeretnél lemaradni a következő cikkről:


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük