Összes mutatása

Digitális függőség? Digitális detox!

A digitális függőség új jelenség, mégis mindenki hallott már róla. Az utóbbi 15-20 év technológiai fejlődéseinek köszönhetően el se tudjuk képzelni hétköznapjainkat számítógép, telefon vagy tablet nélkül. Nemcsak a munkahelyen használjuk őket, hanem szinte a legtöbb szabadidős tevékenység is ezekhez kapcsolódik.

Ezek a változások önmagukban nem jelentenek veszélyt mentális vagy fizikai egészségünkre, csak akkor, ha elveszítjük felettük a kontrollt, és hagyjuk, hogy elhatalmasodjanak életünkön. Ilyenkor van szükség egy digitális detoxra. A legtöbbeknek erről egy szigorú, minden digitális eszköztől mentes nap vagy hét jut eszébe, azonban ez nemhogy a legtöbbször nem megoldható, de nem is minden esetben célravezető. A radikális változás sokak számára nem fenntartható. Nehéz feladni digitális eszközeiket, mert a cukorhoz, koffeinhez vagy nikotinhoz hasonlóan ez is függőség lehet.

Különbséget kell tenni a tartalmak között. Leginkább a közösségi oldalak tudnak hatással lenni az emberek mentális egészségére, mert validációt nyerhetünk általuk. Többek közt befolyásolhatják énképünket és társas kapcsolatainkat. A témában végzett számos kutatás tárt fel korrelációs kapcsolatot, de ez nem igazolja egyértelműen, hogy a közösségi oldalak túlzott használata okozza a mentális problémákat. 

Ennek ellenére egy 2020-as tanulmány, amelyben a kutatók a Facebook deaktiválásának hatását vizsgálták, arra jutott, hogy a résztvevők boldogabbak és elégedettebbek voltak az oldal használatának mellőzése után.

Fizikai tünetek 

Digitális eszközeink túlzott használata fizikai egészségünkre is hatással van. A számítógép előtt vagy a telefonunkat nézve gyakran észre se vesszük, hogy görnyedünk. Ez hát-, nyak- és derékfájdalmakhoz vezethet, de akár tartósan káros testtartást is okozhat. Egy tanulmány kimutatta, hogy a hosszabb ideig tartó okostelefon-használat negatívan befolyásolja a testtartást és a légzési funkciókat. Emellett szemünk egészségére is figyelnünk kell. A digitális szemfáradtság látásunk elhomályosodásával, szemfájdalommal, szemszárazsággal vagy könnyezéssel járhat.

Frissítsd fel magad

Joshua Becker bestselleríró 5 olyan jelet határoz meg, amiből tudhatjuk, itt az ideje egy digitális detoxnak:

  • Több időt töltesz digitális eszközeiden, mint azt eredetileg tervezted.
  • Bűntudatod van miatta.
  • A FOMO (Fear Of Missing Out) uralja életed.
  • Mindig úgy érzed, hogy ellenőrizned kell az értesítéseket.
  • Úgy érzed, mindig elfoglalt vagy.

A digitális detoxra gyakran úgy gondolunk, mint egy mindent vagy semmit játszmára, azaz minden eszközt el kell hogy hagyjunk boldogságunk érdekében, ez azonban távol áll az igazságtól.

A legtöbb ember nem engedheti meg magának, hogy ilyen radikális változásokat vezessen be életébe. Digitális eszközökön dolgozunk és ezeken keresztül tartjuk a kapcsolatot szeretteinkkel. Kis változtatásokkal is pozitív eredményeket érhetünk el.

  • Mielőtt belevágnánk, mérlegeljünk. Mi okozza számunkra a legtöbb problémát, min kell sürgősen változtatnunk? Értesítsük munkatársainkat és családunkat, barátainkat, hogy ne aggódjanak, ha nem tudnak elérni bennünket.
  • Akár egy barátunkkal közösen is csinálhatjuk a digitális detoxot. Így mindig lesz olyan, akivel meg tudjuk beszélni a nehézségeket és tapasztalatainkat.
  • Kezdetben állítsunk kisebb célokat. Például csökkentsük a közösségi oldalakon eltöltött időt 15, majd 25-30 perccel. Ezzel a módszerrel fokozatosan vezethetünk be új szokásokat.
  • Érdemes olyan időszakokat kijelölni, amikor teljesen lemondunk minden digitális eszközről, például lefekvés előtt vagy felkelés után. Tegyük őket repülő vagy éjszakai üzemmódba, vagy akár teljesen ki is kapcsolhatjuk eszközeinket.
  • Tiltsuk le az értesítéseket azoktól az oldalaktól, ahol a legtöbb időt töltjük.
  • Töröljük a közösségi oldalak applikációit telefonunkról, ezzel csökkentve a fölösleges ‘görgetéssel’ eltöltött időt.
  • Szortírozzunk a feliratkozásaink és követéseink köztött, csak azokat tartsuk meg, amik számunkra minőségi tartalmakat nyújtanak.

Apró, fokozatos változások tartós eredményeket hozhatnak mindennapjainkba, és egy idő után fel se tűnik, hogy órákkal kevesebbet töltünk elektronikus eszközeinken. Ezekkel a módszerekkel egyensúlyt teremthetünk életünkben, hogy mindig azzal töltsük szabadidőnket, ami a leginkább fontos számunkra.

Kiemelt kép: Yan fotója a Pexels oldalról.

A cikkhez alul tudsz hozzászólni, és mások hozzászólásait is ott olvashatod.

Ha tetszett a cikk:

Feliratkozás a magazinra

Ha nem szeretnél lemaradni a következő cikkről:


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük