Összes mutatása

Mi is az a fascia, és miért olyan fontos a jó működése?

Akinek a jóga vagy a fitnesz a mindennapjai része, vagy valamilyen manuálterápiával foglalkozik, egészen biztosan sokszor hallotta már a fascia kifejezést, de főleg azt, mennyire fontos, hogy odafigyeljünk a megfelelő működésére. De miért fontos ez, és egyáltalán mit takar az elnevezés?

A fascia egy kötőszövet a bőr alatt, kollagénrostokból és elasztinból áll, stabilizálja az egyéb szöveteket, elválasztja egymástól az izomrostokat, funckionális izomláncokat, rögzíti a belső szerveket és átjárást biztosít az erek és idegek számára az izmok között.

Az önálló szervrendszernek is tekinthető fascia nem túl régóta került az érdeklődés középpontjába, bár maga a kifejezés több száz év óta ismert. A technikai fejlődés azonban csak napjainkra tette lehetővé, hogy a kutatók pontosabban megismerjék és feltárják e rendszer struktúráját, és ezen ismeretekből az egészségünket szolgáló következtetéseket vonjanak le.

Az egész testünket behálózó fascia összetett feladatokat lát el, felelős például az emberi test stabilitásáért és a könnyed mozgásért. Főbb funkciója még, hogy védi, befedi a szerveinket, ingerületet továbbít az adott szervtől az agyba (oda-vissza), illetve részt vesz az anyagcsere-folyamatokban is.

A fasciahálózatot úgy kell elképzelni, mintha egy többrétegű harisnyát viselnénk magunkon. Körbeveszi az izmokat, izomrostokat, még a belső zsigeri szerveinket is. A hasonlatnál maradva, ha egy bizonyos ponton a harisnya nem elég rugalmas, az fájdalommal jelez a testünknek. Ilyenkor van az, hogy „beáll” vagy begörcsöl az izmunk.

Azért, hogy a fascia megfelelően működjön, mi magunk is sokat tehetünk. A megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztás, illetve a kiegyensúlyozott, vitamindús táplálkozás mellett a legfontosabb a mozgás, a jóga, de a masszázs is segít izmaink rugalmasságának fenntartásában.

A mozgás hatására ráadásul aktiválódik egy speciális sejt, amely elősegíti a hialuron termelődését. A hialuronsav ismerős lehet a bőrápolásban, egyre több kozmetikai termék fő összetevője. De a hialuronnak van még egy fontos feladata: biztosítja, hogy a fascia rétegei akadály nélkül csússzanak egymáson, ne tapadjanak vagy ragadjanak össze – azaz a mozgásunk könnyed, fájdalommentes legyen.

Érdemes hát naponta legalább egy fél órát rászánni arra, hogy ezt az összetett hálózatot karbantartsuk. Bármilyen mozgás ajánlott – lényeg, hogy örömünket leljük benne. Jót tesznek a nyújtógyakorlatok, amelyekhez használhatunk különféle eszközöket, szalagokat, súlyzókat vagy labdákat is. A jóga számos pozitív hatása mellett jótékonyan hat a fasciákra is. A teljes testre kiterjedő masszázs feloldja az esetleges elakadásokat is a fascia hálózatában. A sporttevékenységekre általában is vonatkozik, hogy ne terheljük túl a testünket, fokozottan igaz ez, ha a fasciát akarjuk „edzeni”.

És most, hogy nagyjából már tudjuk, mi is az a fascia, egy plusz motivációt is hozzáadhatunk napi rutinfeladatainkhoz.

A cikkhez alul tudsz hozzászólni, és mások hozzászólásait is ott olvashatod.

Ha tetszett a cikk:

Feliratkozás a magazinra

Ha nem szeretnél lemaradni a következő cikkről:


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.