Összes mutatása

Hogyan ne fogyj le az új évben?

Hogyan nem lehet lefogyni

Itt az új év, és ilyenkor sokan szeretnének változtatni, fejleszteni magukon azért, hogy közelebb kerüljenek személyes céljaikhoz. Cikkünkben olyan tippeket osztunk meg veletek, amelyek segítenek elkerülni a tipikus csapdákat a fogyáshoz vezető úton.

Amikor valaki fogyni szeretne, tipikusan néhány edzéstípus, gyakorlat és diéta közül választja ki, hogy milyen módszerrel szeretné leadni a kívánt kilókat. Ezek között azonban számos olyan akad, amely általában nem vezet eredményre, de akár veszélyes is lehet az egészségre.

Nézzük meg tehát, hogyan nem érdemes lefogyni:

1. Hasizom gyakorlatok segítségével

Tipikus, hogy ha valaki szeretne megszabadulni az úszógumijától, akkor hasizmozni kezd. (Vagy vásárol egy készüléket, ami helyette rángatja a hasizmait, miközben ő tévét néz.)

A probléma ezzel a megközelítéssel, hogy a hasizmok alapvetően jól érzik magukat a hájréteg alatt, és szívesen megerősödnek a mélyben is. Ezért lehetnek bármilyen erősek, csak akkor lesznek láthatóak is, ha a teljes tested megváltozik, és eltűnik a zsír, ami jótékonyan beborítja őket.

2. Futással vagy biciklizéssel

A második tipikus választás a kardio, ami az esetek jelentős részében simán eredménytelen, egy másik részében viszont kifejezetten veszélyes.

Ha valaki túlsúlyos, akkor a futással könnyen túlterheli a térdeit. Ha nincs hozzászokva, de hirtelen belevág a futásba (esetleg betonon, régi edzőcipővel), akkor azt a leggyakrabban a térdei bánják, és egy sérüléssel hónapokra veszélyeztetheti a mozgását.

Az edzőtermi biciklizéssel, ellipszis trénerrel ezalatt az a probléma, hogy jellemzően nem lehet annyi kalóriát elégetni a segítségével, amennyire a fogyáshoz szükség van. (Olvasd el erről cikkünket). Ha valakinek csak naponta 30-60 perce van a mozgásra, vagy esetleg hetente csak két alkalommal szeretne 90 percet mozogni, akkor ezek a mozgásformák elégtelenek lesznek.

3. Gyúrással

A testépítők hosszú évek munkájával formálják alakjukat. Amikor azonban egy átlagember látogat el egy edzőterembe, akkor tipikusan olyan gyakorlatokat végez, amelyek során egyszerre egy izomcsoportot dolgoztat meg (például bicepsz vagy mell), és amelyek során nem emelkedik meg jelentősen a pulzusszáma. Így lehet gyúrás közben kényelmesen beszélgetni. 🙂

A probléma ezzel a megközelítéssel ismét az, hogy egy adott idő alatt nehéz így elérni a kívánt eredményt. Ha hetente 2 x 90 perc van az edzésre, akkor a hagyományos súlyzózás egyszerűen nem elég intenzív.

3. Jógával

A jóga célja nem elsősorban a testformálás, hanem az, hogy a mindennapok során, vagy éppen az edzésnek köszönhetően megrövidült izmokat visszanyújtsa, és így biztosítsa test optimális mozgástartományát. (Olvasd el cikkünket az edzés három típusáról.)

Jógázni szuper dolog, de egy percre vetítve általában ez a mozgásforma sem elég intenzív a látványos fogyáshoz.

4. Diétával

Az összes lehetőség közül a legrosszabb. A diéta a szó fogalma szerint egy különleges étrend, amelyet speciális egészségügyi szempontok szerint állítanak össze. Diétára akkor van szükség, ha valamilyen betegség vagy érzékenység megköveteli ezt. Ha viszont a fogyás reményében szeretne valaki diétázni, akkor ez a legrosszabb, amit magával tehet.

Minden pszichológiai kézikönyvben szerepel annak leírása, hogy a kísérleti patkányok az élelem megvonására úgy reagálnak, hogy amint az élelem ismét elérhető, akkor megnövelik súlyukat és további „raktárakat” hoznak létre. Ugyanez a jelenség jojó effektus néven ismert a fogyókúrákban: az emberek éheztetik magukat egy darabig, lefogynak, aztán visszaszedik mindazt a súlyt, amit elvesztettek, meg még egy kicsivel többet.

Ha életedben már legalább 5-6 alkalommal diétáztál, de még mindig súlyproblémáid vannak, akkor tudhatod, miről beszélünk.

5. Önmagad megtartásával

Már több éve küzdesz túlsúllyal? Már sokszor próbáltál diéta segítségével lefogyni? Miért gondolod, hogy ha megpróbálod ugyanazt a diétát az ötödik vagy tizedik alkalommal is, akkor most működni fog?

A helyzet az, hogy a változáshoz változtatásra van szükség.

Nem fogsz a jelenlegi szokásaid megtartása mellett lefogyni. Az életmódodon, az étkezési szokásaidon tartósan, egy életre szólóan kell változtatni ahhoz, hogy hosszú távon megtartsd az elért eredményeid.

Milyen az ideális edzés az alakformáláshoz?

Ha ennyi minden nem működik, akkor mi az, ami igen? Az elmúlt években nem véletlenül vált népszerűvé több olyan edzésmódszer, amelyekben az közös, hogy a súlyokkal (vagy saját testsúllyal) végzett gyakorlatokat magas intenzitással kombinálják.

Erre azért van szükség, mert az edzésre tipikusan nincs végtelen mennyiségű idő, csak hetente 5 x 30 perc vagy 3 x 60 perc áll rendelkezésre – ennyi az, amit egy átlagember edzőtermi mozgásra tud szánni.

A Hot Iron tréning, a TRX és kettlebell edzések, a HIIT (magas intenzitású intervallum tréning) és a hasonló edzésmódszerek ezért születtek meg. Ezek kombinálják az izomerősítést a magas intenzitással, lehetővé teszik a fogyást és támogatják az alakformálást.

Természetesen nem kötelező az aktuális divatedzést követni, egy jó személyi edző pontosan ismeri ezeket a módszereket, és megfelelő edzéstervet tud összeállítani számodra. Kérj tanácsot a barátaidtól, hogy kihez érdemes fordulnod, vagy tájékozódj a hozzád közeli edzőteremben!

Hogyan változtass étkezési szokásaidon?

Az étkezési szokásokon sem egyszerű változtatni. A fő probléma sokszor itt is az idő hiánya. A legtöbb ember számára nehézséget okoz az, ha minden étkezését saját magának kell elkészítenie jó minőségű alapanyagokból. Ezért eszünk sok gyorséttermi fogást, vagy táplálkozunk az üzemi konyhán és a sarki falodában.

Ezt a problémát orvosolják részben az általunk forgalmazott okosételek. Ezek gyorsan elkészíthető, valódi élelmiszerekből összeállított étkezést helyettesítő termékek. Gyorsan és könnyen össze lehet keverni őket tejjel vagy vízzel, majd a shake-et elfogyasztva pótolni tudunk egy étkezést.

Ha viszont ennél nagyobb változtatásra van szükséged, érdemes egy dietetikus segítségét kérned!



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.